Perlaksaan pembersihan dan penyelenggaraan di kawasan awam amat penting untuk memastikan kawasan awam berada dalam keadaan bersih dan baik. Jabatan pengemasan bertanggungjawab untuk membersihkan seluruh kawasan awam termasuk perabot dan kelengkapan yang sedia ada. Antara kawasan ruang awam yang perlu dibersihkan:-
1. Koridor
-Merupakan tempat yang sentiasa dilalui oleh guest dan kerap kali tempat ini menjadi kotor dan hendaklah dibersihkan setiap hari.
2. Lobby
-Lobby merupakan pintu utama sesebuah hotel. Antara kemudahan yang boleh didapati di kawasan ini adalah seperti :-
-Lobby merupakan pintu utama sesebuah hotel. Antara kemudahan yang boleh didapati di kawasan ini adalah seperti :-
A) Back office of the front office
B) Bilik bagasi
C) Bilik deposit keselamatan
D) Telekomunikasi
3.Tandas awam
-Tandas awam merupakan kemudahan guest dan hendaklah dibersihkan setiap masa. Selain itu tandas awam juga haruslah dibekalkan dengan kemudahan seperti sabun dan tisu tandas.
-Tandas awam merupakan kemudahan guest dan hendaklah dibersihkan setiap masa. Selain itu tandas awam juga haruslah dibekalkan dengan kemudahan seperti sabun dan tisu tandas.
4. Office
-Office merupakan back-of-the-house yang memerlukan public area membersihkan agar kawasan tersebut sentiasa bersih dan bebas daripada sampah dan habuk.
-Office merupakan back-of-the-house yang memerlukan public area membersihkan agar kawasan tersebut sentiasa bersih dan bebas daripada sampah dan habuk.
5. Surau
-Surau adalah tempat menunaikan solat bagi orang islam dan hendaklah sentiasa dibersihkan dan selesa.
6. Borneo Restaurant
-Restaurant adalah tempat kawasan di mana tetamu makan dan hendakalah dibersihkan setiap hari seperti 2 kali sehari.
-Restaurant adalah tempat kawasan di mana tetamu makan dan hendakalah dibersihkan setiap hari seperti 2 kali sehari.
0 comments:
Post a Comment